Thema pagina

Themabrief mei 2022

Hatsjoe!

Hatsjoe

Beste ouder(s) en verzorgers(s),

Vanaf 10 mei tot en met 9 juni gaan de peuters werken, zingen, knutselen en spelen met het thema ‘Hatsjoe’.

Dit thema gaat over ziek zijn. Peuters zijn wel eens ziek, of ervaren dat hun papa, mama, broertje of zusje ziek is. De peuters leren in het thema meer over ziek zijn. Puk is verkouden en wordt ziek. Maar dat is nog niet alles; Puk valt op zijn knie en dat wordt pleisters plakken! Arme Puk…! De peuters verzorgen Puk en gaan op ziekenbezoek. Gelukkig is Puk aan het eind van het thema weer helemaal beter.

We hebben een doktershoek in onze speelzaal staan, met pleisters, verbandjes, doktersspullen en patiënten. De peuters kunnen zich verkleden als dokter of verpleegster. Ze kunnen met onze zieke Puk spelen en de zieke knuffels en poppen weer beter maken. Wij besteden ook aandacht aan gezond eten zoals groente en fruit en bewegen.

Wat gaan wij doen:

  • De peuters ontdekken dat Puk verkouden is en helpen met zijn neus snuiten.
  • De peuters plakken pleisters op de verschillende lichaamsdelen en kunnen die dus benoemen.
  • De peuters verwennen de zieke Puk op allerlei manieren.
  • De peuters zingen een liedje voor Puk en lezen hem een boekje voor. Ze brengen Puk fruit.

Wat kunt u thuis doen?

  • Kijkje in de groep! Heeft uw kind al verteld dat Puk ziek in bed ligt? Neem eens een kijkje in de doktershoek. Uw kind vertelt u wat daar te zien is en wie er in bed liggen.
  • Praat samen met uw peuter over ziek zijn en weer beter worden. Als uw kind ziek is, is zijn knuffel misschien ook wel een beetje ziek. Maak van een schoenendoos een bedje voor de knuffel van uw kind. Zet het bedje met de knuffel naast dat van uw kind. Samen ziek zijn is gezelliger.
  • Zing samen met uw kind een liedje.
    • U kunt een verhaal aan uw peuter voorlezen of ga eens samen naar de bibliotheek.
  • Een kaartje maken voor een ziek persoon en samen op de bus doen.

Liedjes

Op de wijs van vader Jacob

Waar heb je pijn Puk , Waar heb je pijn Puk
Hoe gaat het met jou?, Hoe gaat het met jou?
Heb je pijn in je (been, buik, arm, hoofd….enz), Heb je pijn in je (been, buik, arm, hoofd….enz)
Au, au, au, Au, au, au.

Puk is beter, Puk is beter,
Dat is fijn, Dat is fijn,
Geef hem maar een kusje, Geef hem maar een kusje,
Weg is de pijn, Weg is de pijn

Boeken tips
Boek: Boer Boris en het gebroken been:Boer Boris

O jee, broer Berend is uit de appelboom gevallen en heeft zijn been gebroken! Hij wordt per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Als hij daar een nachtje moet blijven slapen, voelt hij zich wel heel alleen. De volgende dag komen Boris en zusje Sam gelukkig op bezoek. Maar ja, de béésten, die mist Berend toch het meeste. Boer Boris zou Boer Boris niet zijn als hij daar geen oplossing voor wist: met een grote kraan hijst hij de boerderijdieren zó naar het raam van het ziekenhuis.

  • Dikkie Dik, pleisters plakken – Jette Boekeboeken
  • Karel in het ziekenhuis – Liesbeth Slegers
  • Kleine Rosalie is ziek – Linne Bie
  • Kaatje bij de dokter – Liesbeth Slegers
  • Nelly en Cezar, “ziek” – Ingrid Cordon
  • Muis in het ziekenhuis – Lucy Cousins
  • Nijntje in het ziekhuis – Dick Bruna
  • Dokter Jules – Annemie Berebrouckx

Woorden

woorden
Meenemen
Om onze doktershoek nog realistischer te maken willen wij ouders, verzorgers, opa’s en oma’s
vragen om bijvoorbeeld pleisters, lege medicijndoosjes, verband, doktersspullen etc. mee te nemen!

Digitale tip

Veel plezier met het thema thuis!

Puk

Download hier de hele themabrief van mei 2022

Themabrief Maart 2022

Wat heb jij aan vandaag?

Beste ouder(s)/verzorger(s),

In deze informatiebrief staan tips met activiteiten die u thuis kunt doen bij het thema ‘Wat heb jij aan vandaag?’. De tips sluiten nauw aan bij de activiteiten op de peuterspeelzaal. Uw kind zal deze spelletjes zeker herkennen. Ze zijn uitdagend voor uw kind en eenvoudig uit te voeren. Het uitgangspunt is samen met uw kind leuke dingen doen. Door het spelen van de spelletjes worden begrippen, bewegingen en ontdekkingen op een plezierige manier herhaald. De meeste activiteiten vragen nauwelijks voorbereiding. Het belangrijkste is dat u telkens benoemt wat u doet en wat u ziet. Door de herhaling komt de taalontwikkeling op gang.

De komende weken gaan we met de kinderen allerlei activiteiten doen rondom kleding. Er komt een winkel waar de kinderen kleding en schoenen kunnen kopen. Tijdens de activiteiten zijn de kinderen spelenderwijs bezig om allerlei vaardigheden op te doen, ieder op zijn eigen niveau.
Spelenderwijs ontwikkelen.

Door het mee doen aan de spelactiviteiten van dit thema:

  • Leert uw kind steeds meer kledingstukken te benoemen
  • Leert uw kind waar de verschillende kledingstukken horen (bijv. zijn schoen aan zijn voet)
  • Leert uw kind wanneer en hoe verschillende kledingstukken gebruikt worden (bijv. buiten trek je een jas aan, in bed een pyjama)
  • Leert uw kind wat groot en klein is
  • Leert uw kind uitkiezen wat hij mooi vindt

Voorleesverhaal
Bij het thema hoort het verhaal “Feestkleren”.
Olifant en Giraf gaan naar een feestje. Ze zoeken feestkleren uit om aan te trekken. Maar telkens is er iets mee aan de hand. Het past niet of er is iets kwijt. Dan gaan ze maar in hun eigen kleren, want die zijn ook mooi.

Hoe kunt u thuis aansluiten bij het thema?

Door samen te praten
Praat met uw kind terwijl u bezig bent. Betrek uw kind bij de dingen die u doet. “Kijk, een T-shirt. Van wie is dat? Is het van jou? Of van papa? Door veel met uw kind te praten over de dingen die jullie doen, gaat uw kind steeds meer begrijpen. Door op een natuurlijke manier vragen te stellen, stimuleert u uw kind om ook zelf na te denken. Bijvoorbeeld: “Dit T-shirt is blauw. Zie je nog meer blauwe dingen?”

Door samen te spelen
Geef uw kind schoenen, kleding, tasjes, een pet of een sjaal en een paar sieraden, die u niet meer gebruikt, om zich mee te verkleden. Wat vindt uw kind mooi? Hoe wil hij er graag uitzien? Kijk samen in de spiegel. Is uw kind een deftige dame of een stoere vent? Speel mee in het spel. Zo prikkelt u de fantasie van uw kind.

Door te ontdekken
Laat uw kind spelen met tasjes, etuis en portemonnees met verschillende sluitingen om te onderzoeken hoe de verschillende sluitingen open- en dichtgaan. Doordat uw kind zijn handen en vingers hierbij goed moet gebruiken, wordt hij steeds handiger en vaardiger.

Spelletjes

Sokken memory
Gebruik het moment van de was opvouwen om een spelletje te doen. Zorg dat er een aantal verschillen de sokkenparen in de was zitten. Pak een mand en ga aan tafel zitten. Leg vervolgens de berg met wasgoed neer. Benoem een aantal dingen die er liggen. Hier heb ik een rode sok. En kijk, deze is blauw! Horen ze bij elkaar? Zijn ze hetzelfde? Bekijk samen welke sokken eenieder vandaag aan heeft. Kijk, mama heeft zwarte sokken aan. Aan deze voet een zwarte en aan de andere ook. Welke kleur zijn die van jou? Start het spel en laat de sokkenmand zien. Hier stoppen we de gevonden sokken in. Begin zelf met het voorbeeld. Ga tussen het wasgoed op zoek naar een sok en stop de sok in de sokkenmand. Benoem tijdens de zoektocht de diverse kledingstukken en het andere wasgoed. Nu is uw kind aan de beurt. Bekijk ten slotte de inhoud van de sokkenmand. Geef de opdracht om dezelfde sokken bij elkaar te zoeken. Zie jij twee sokken die bij elkaar horen? Als alle paren compleet zijn, kan het opruimen beginnen. Weet jij van wie deze sokken zijn? Bij wie horen ze in de kast?

Spelen met doeken en knijpers
Het spel richt zich op het fantaseren met doeken en wasknijpers. Laat uw peuter de materialen ontdekken. Knijpt hij de knijper open en dicht? Lukt het de knijper ergens aan vast te knijpen? Of is hij meer onder de indruk van de grote doeken? Vraag naar de ideeën en bied zo nodig ondersteuning. Wat kun je allemaal met die doeken en knijpers doen? Wil je een hutje maken? Hoe moet dat dan? Lukt het jou alleen of zal ik helpen? Spelenderwijs komen allerlei woorden aan bod, zoals: ‘vastmaken’, ‘losgaan’, ‘zwaar’, ‘moeilijk’, ‘knijpen’, ‘lukken’, ‘helpen’. Geef nieuwe speelimpulsen. Kunnen we ook onze kleren met de knijpers versieren?

Woordenlijst

Zelfstandige naamwoorden

Werkwoorden

Overig

De broek

Aandoen

Achter

Het hemd

Aantrekken

Anders

De hoed

Betalten

Bloot

De jas

Kiezen

Hetzelfde

De jurk

Kopen

Iedereen

De ketting

Logeren

In

De kleren

Nodig hebben

Kort

De knoop

Ophangen

Lang

De koffer

Passen

Mooi

De laars

Rijgen

Nieuw

De mouw

Uitdoen

Op

De onderbroek

Uitkleden

Schoon

De pet

(Zich)verkleden

Vies

De pyjama

 

Zwaar

De rits

De rok

De schoen

De sok

De strik

De tandenborstel

Het T-shirt

De veter

De winkel

Liedjes

Kleine schoenen stappe stap. ———-Beweeg de voeten
Grote schoenen stap stap stap. ——–Beweeg voeten en maak hoorbare stappen
Hoge hakken klak klak klak. ———— Maak klakkende bewegingen met hakken op de grond
Schoenen dicht knap knap knap. —— Maak het klittenband of ritsje van de schoen open en dicht

Hoedje van papier
Eén, twee, drie, vier (op de wijs van “één, twee, drie, vier, hoedje van papier)
Eén, twee, drie, vier, gele (rode, blauwe) hoed, Gele (rode, blauwe) hoed.
Eén, twee, drie, vier, staat me dat niet goed?
Geel, rood, blauw. Geel, rood, blauw.
Welke kleur past bij jou?
Eén, twee, drie, vier, de gele (rode, blauw) hoed staat goed!

Voorlezen
Uw peuter weet inmiddels diverse kledingstukken te benoemen. Nu ontdekt hij dat een sok nog niet zegt welke sok het is. Met andere woorden: de woordenschatontwikkeling richt zich op het benoemen van verschillen in overeenkomstige kledingstukken. Is het kledingstuk groot of klein, welke kleur heeft het en hoe voelt het aan? De bijbehorende begrippen staan nu centraal. Gebruik de volgende boeken als uitgangspunt. Bekijk samen de platen, lees het boek voor en herhaal dit regelmatig. Op den duur kan uw peuter bij ieder plaatje iets vertellen en voorspellen wat er op de volgende bladzijde zal gebeuren.

De gehele themabrief kun je hier downloaden en uitprinten

Themabrief Februari 2022

Beste Ouder(s)/Verzorger(s),

Elk jaar in januari worden de Nationale Voorleesdagen georganiseerd, met als doel het voorlezen te promoten. Hiervoor wordt een top 10 van prentenboeken opgesteld, waarvan één gekozen wordt tot prentenboek van het jaar. Door de peuterspeelzaal wordt altijd aandacht besteed aan deze Voorleesdagen, waarbij het prentenboek centraal staat. Dit jaar past het boek niet goed bij de doelgroep, daarom hebben wij voor het prentenboek van het jaar 2018 gekozen; Ssst! De tijger slaapt!

Ssst! De tijger slaapt. Maar die tijger ligt wel vreselijk in de weg. Nu kunnen de andere dieren er niet langs, en ze hebben nog wel haast! Ze hebben ook ballonnen bij zich. Met die ballonnen besluiten ze over de tijger heen te zweven. De ooievaar heeft geen ballon nodig, die stapt met haar lange poten zó over de tijger heen. Maar pas op! PANG! De ballon knapt, Tijger wordt wakker. Gelukkig maar, want ze is jarig en de dieren hebben een verassing voor haar. Gefeliciteerd!

Het leuke aan het verhaal, is dat je van alles moet doen om te zorgen dat Tijger blijft slapen. Een slaapliedje zingen, het boek wiegen, de tijger aaien. Dit maakt van het voorlezen echt een feestje! De prenten zijn mooi duidelijk en helder, prima geschikt voor peuters.
We werken dit prentenboek uit en ontdekken op die manier zowel grote als kleine dieren. Ook het verder oefenen van de kleuren, leuke bewegingsmomentjes, dieren tellen, plaatsbepalingen oefenen, knutselen en ballonnen zullen een rol spelen binnen dit thema.

Het boek gaan wij naspelen met de verschillende dieren. Ook gaan wij aan de slag met de verschillende emoties uit het boek. Kortom, een prentenboek waar we vele kanten mee uit kunnen.

Een speel/knuffel Een tijger, een muis, een schildpad, een kikker, een vos en een ooievaar zijn van harte welkom.

Ook willen wij voor een activiteit graag een portretfoto van uw peuter. Deze kunt u naar info@bengelenbak.nl mailen.

Wat kunt u thuis doen?
• Emoties benoemen
• Jungle puzzels
• Dieren memory
• Met de grote blokken of dozen een tijgerverblijf bouwen
• Met een huis en poppetjes een verjaardag naspelen
• Met de duplo blokken een tijgerverblijf bouwen of een huis bouwen en de poppetjes op de verjaardag/visite laten komen

Woorden die wij gebruiken zijn:
De tijger, de schildpad, de kikker, de vos, de muis, de ooievaar, blauw, rood, geel, groen, de armen, de benen, de poten, de buik, de buik, het hoofd, de kop, de neus, de ballon, de taart, het cadeau, de slingers, slapen, wakker, zweven, blij, niet blij, groot, klein, in, op achter, naast en onder.

Liedjes die wij zingen:
Liedje Sst! de Tijger slaapt.

Ssstt de tijger slaapt!
Ssstt de tijger slaapt!
Wat een pech, lastig zeg;
Er ligt een tijger in de weg
Niet piepen, niet kwaken.
Niet die tijger wakker maken.
          • Aai over haar neus aai over haar neus
Laat die tijger niet ontwaken.

• Blaas zo hard je kan, blaas zo hard je kan.
• Aai over haar buik, aai over haar buik
• Wieg haar heen en weer, wieg haar heen en weer.
• Stap over haar heen, stap over haar heen.
Pang

Liedjes en voorleesverhaal op Youtube:
Wie wil er een feestje vieren
Ssst! De tijger slaapt (voorlees)
Ssst! De tijger slaapt. (lied)

De gehele themabrief kun je hier downloaden en uitprinten